Na przestrzeni wieków architektów obowiązywały określone style. Stanowiły one wynik możliwości konstrukcyjnych i materiałowych, były modyfikowane i dostosowywane do lokalnych uwarunkowań. Stąd różne odmiany na przykład stylu gotyckiego, charakterystyczne dla poszczególnych krajów czy regionów. Istotne zmiany w formie wznoszonych budynków następowały w miarę rozwoju myśli technicznej. Wspomniany styl gotycki wprowadził łuk ostry, filary i żebra, co umożliwiło wznoszenie budowli smukłych, wysokich i stosowanie dużych otworów okiennych. Również zmiany społeczne, powstawanie i umacnianie się różnych warstw społecznych, np. klasy mieszczańskiej, przyczyniało się do modyfikowania architektury, czego efektem było np. powstanie okazałej kamienicy obok pałacu czy zamku z okresów wcześniejszych.
Style zwane historycznymi zostały w XX wieku zdominowane przez nowe prądy. Szybki rozwój miast, potrzeba wznoszenia nowych budowli, w tym mieszkaniowych, rozwój budownictwa uprzemysłowionego, a także znużenie dotychczasowymi rozwiązaniami spowodowały, powstawanie takiej architektury, której funkcja była najważniejszym elementem, a formę charakteryzowała prostota. Powszechne zastosowanie znalazły takie materiały konstrukcyjne jak stal i żelbet, stwarzając nowe możliwości kształtowania formy architektonicznej. W tym duchu powstawały dzieła takich twórców, jak Ludwig Mies van der Rohe (1886–1969), Walter Gropius (1883–1969) czy Le Corbusier (1887–1965). Przełomem było ogłoszenie przez tego ostatniego w 1927 r. pięciu zasad nowoczesnej architektury, które urzeczywistnił w swoim znanym dziele: willi Savoye.
Le Corbusier uznał, że elementem konstrukcyjnym nośnym budynku jest słup, a nie ściana. Dało to możliwość kształtowania otwartego planu budynku, swobodnego komponowania elewacji i wprowadzania okien poziomych, pasmowych – a także tworzenia przestrzeni rekreacyjnej na płaskim dachu. Powyższe zasady dzisiaj wydają się oczywiste, ale w czasie, gdy zostały sformułowane, były rewolucyjne. Przyczyniły się do długiego okresu panowania modernizmu. Kolejno, czasem równolegle, a na pewno coraz szybciej powstawały nowe kierunki, które dla potrzeb metodologicznych nazwano postmodernizmem, konstruktywizmem, minimalizmem… O ile w przeszłości style funkcjonowały przez wiele dekad, o tyle możliwości techniczne XX i XXI wieku przyczyniły się do przyspieszenia modyfikacji form stosowanych w architekturze. Nawiązując do wypowiedzi architekta Dariusza Kozłowskiego: nie ma już obowiązującego stylu, jest tylko indywidualna wypowiedź znanego twórcy.
Forma w architekturze ma jeszcze inne oblicze. Często mówimy o formie tradycyjnej w kontekście architektury wiejskiej czy wernakularnej lub charakterystycznej architektury regionalnej. Najczęściej jest ona wynikiem lokalnych warunków klimatycznych, dostępności materiału i wytworzonej przed laty, lecz kultywowanej do dziś sztuki budowania. Przykładem jest choćby architektura polskiego Podhala czy alpejskich wiosek, ale też miejscowa architektura w wielu krajach, gdzie dzieła są oglądane, podziwiane i stanowią cenne dziedzictwo – nie tylko w wymiarze lokalnym.