Dom najlepszy na świecie. Rodzinne ćwiczenia z dostępności
Jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności? Co to jest dostępność? Muzeum Emigracji w Gdyni wydało ilustrowaną publikację skierowaną do rodzin z dziećmi, nauczycieli i edukatorów, która poprzez opowieść stara się odpowiedzieć na te pytania.
„Dom najlepszy na świecie” to opowieść o Zosi i jej małym bracie Jerzyku. Historia rozgrywa się w domowym zaciszu: zaczyna się od zwykłej zabawy w budowę domu z koców i poduszek, a kończy się na wspólnym rozwiązywaniu przestrzennych problemów. Rodzeństwo razem z rodzicami odkrywa, że nie ma uniwersalnego przepisu na dom, a ludzkie potrzeby są bardzo różnorodne. Zabawa w projektantów i projektantki stała się w publikacji pretekstem do uwrażliwiania na społeczną różnorodność. Ludzkie potrzeby zmieniają się w czasie, a perspektywa korzystania z domowej przestrzeni zmienia się w zależności od wieku, stanu zdrowia, mobilności, konfiguracji rodzinnej czy pełnionej roli.
„Dom najlepszy na świecie” to pierwsza część cyklu „Rodzinne ćwiczenia z dostępności” poświęcona przestrzeni prywatnej. Część druga opowiadająca o przestrzeni publicznej nosi tytuł „Miasto dla wszystkich” i również jest dostępna jako publikacja online.
Jak korzystać?
Publikacja powstała, by upowszechniać ideę dostępności. To materiał do rozmów o przestrzeni: można użyć jej w domu lub w szkole, wykorzystać podczas lekcji czy warsztatów.