/

Po co nam edukacja architektoniczna?

W rozmowie wzięli udział laureaci polskiej edycji konkursu Golden Cubes Awards, którzy na co dzień są edukatorami architektonicznymi, nauczycielami, kuratorami, artystami i tworzącymi sztukę, która uwrażliwia i pomaga zrozumieć przestrzeń. Rozmowę poprzedza przeglą nagrodzonych projektów.

Często słyszymy, że Polacy nie są wrażliwi na ład w przestrzeni i nie mają świadomości architektonicznej. Jaki ma to związek z edukacją architektoniczną? Architektura towarzyszy nam przez całe życie – mieszkamy, pracujemy w przestrzeniach zbudowanych przez człowieka, przebywamy w budynkach i poruszamy się pomiędzy nimi przez większość czasu. Dlatego wydaje się oczywistą rzeczą, że edukowanie o przestrzeni powinno zacząć się już od najmłodszych lat. Podczas rozmowy zastanowimy się, czy w obecnym systemie jest miejsce na nauczanie dzieci i młodzieży architektury, co to oznacza i kto powinien to robić? Jaka jest rola instytucji kultury w kształtowaniu wrażliwości i odpowiedzialności za jakość naszej przestrzeni? Porozmawiamy o wystawach, książkach, filmach, grach które uwrażliwiają i pomagają zrozumieć, czym jest architektura. Janusz Korczak domagał się, aby „skończyć z fikcją tkliwego stosunku do dziecka". Podkreślał, że „dzieci stanowią trzecią część ludzkości, a zatem należy się im trzecia część wszystkich bogactw ziemi", dlatego istotnym wątkiem w rozmowie będzie partycypacja dzieci i młodzieży w procesach projektowych. 

Twórcy

Moderacja rozmowy: Katarzyna Domagalska (Dział edukacji NIAiU) 

Opracowanie materiałów: Anna Czarnota (Dział edukacji NIAiU) 

Uczestnicy

Małgorzata Cekiera (Kolektyw Niebotyki), Jakub Głaz (Strefa Przestrzeni), Barbara Grondkowska (Rodzinna Szkoła Podstawowa LEON), Beata Hyczko (Studio Autograf), Dominika Janicka (Instytut Dizajnu w Kielcach), Maria Nowakowska (Centrum Inicjatyw na Rzecz Rozwoju REGIO), Alicja Pacewicz (Fundacja Szkoła z Klasą), Jakub Szczęsny (SZCZ), Jarosław Trybuś (Muzeum Warszawy), Katarzyna Witt (Kolektor) 

Licencja

Do wykorzystania w celach edukacyjnych  

Rok powstania

2021

Używamy plików cookies na naszej stronie, aby lepiej rozumieć w jaki sposób jest używana i stale ulepszać jej użyteczność. Kontynuując przeglądanie tej strony akceptujesz naszą Politykę Prywatności.