W rozmowie wzięli udział laureaci polskiej edycji konkursu Golden Cubes Awards, którzy na co dzień są edukatorami architektonicznymi, nauczycielami, kuratorami, artystami i tworzącymi sztukę, która uwrażliwia i pomaga zrozumieć przestrzeń. Rozmowę poprzedza przeglą nagrodzonych projektów.
Często słyszymy, że Polacy nie są wrażliwi na ład w przestrzeni i nie mają świadomości architektonicznej. Jaki ma to związek z edukacją architektoniczną? Architektura towarzyszy nam przez całe życie – mieszkamy, pracujemy w przestrzeniach zbudowanych przez człowieka, przebywamy w budynkach i poruszamy się pomiędzy nimi przez większość czasu. Dlatego wydaje się oczywistą rzeczą, że edukowanie o przestrzeni powinno zacząć się już od najmłodszych lat. Podczas rozmowy zastanowimy się, czy w obecnym systemie jest miejsce na nauczanie dzieci i młodzieży architektury, co to oznacza i kto powinien to robić? Jaka jest rola instytucji kultury w kształtowaniu wrażliwości i odpowiedzialności za jakość naszej przestrzeni? Porozmawiamy o wystawach, książkach, filmach, grach które uwrażliwiają i pomagają zrozumieć, czym jest architektura. Janusz Korczak domagał się, aby „skończyć z fikcją tkliwego stosunku do dziecka". Podkreślał, że „dzieci stanowią trzecią część ludzkości, a zatem należy się im trzecia część wszystkich bogactw ziemi", dlatego istotnym wątkiem w rozmowie będzie partycypacja dzieci i młodzieży w procesach projektowych.