Usłysz ADE 2. Dialog z otoczeniem
Co znaczy edukacja przestrzenna w rozwoju dziecka? Jaki związek ma edukacja architektoniczna z budzeniem społecznej odpowiedzialności za przestrzenie wspólnie przez nas użytkowane? Dlaczego powinniśmy współtworzyć miejsca, w których żyjemy i co to znaczy projektowanie partycypacyjne? Opowiadamy o tym, jak dzieci rozumieją architekturę, czy można o niej opowiadać bajki i budować historie. Rozmowa z Anną Stępniewską - edukatorką architektoniczną, architektką krajobrazu i twórczynią pierwszego programu podręcznika edukacji przestrzennej “Dialog z otoczeniem”.
Rozmawiała Katarzyna Domagalska
Usłysz ADE
W drugiej serii podcastu Usłysz ADE dookreślamy zagadnienie edukacji architektonicznej. Dlaczego nazywamy ją wymiennie: edukacją o środowisku (zbudowanym) lub edukacją o przestrzeni?
Czy architektura, od której wychodzimy, otwiera czy ogranicza ten sposób opowiadania o świecie? Jaką definicję architektury i edukacji architektonicznej przyjmujemy? Jakie obszary, wątki, tematy zawierają się w tym jak rozumiemy i w jaki sposób popularyzujemy edukację o przestrzeni?
Będziemy rozmawiać o tym, jak nazywamy zjawiska zachodzące w otaczającej nas przestrzeni: jak je opisujemy i jak stwarzamy poprzez słowa. Co oznacza, między innymi pojęcie archikultura i jaki ma związek z architekturą. Odpowiedzi na te wszystkie pytania szukamy wspólnie z zaproszonymi gośćmi, doświadczonymi edukatorami, badaczami i projektantami. Cykl rozmów prowadzi Dział Edukacji Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki.