Informacje
ADE
Archipedia
Projekty
Język
- English
W jaki sposób muzea i instytucje realizują założenia edukacji architektonicznej? Sprawdzamy, co dzieje się aktualnie w ramach programów przygotowanych dla grup szkolnych.
Warszawa
Na wystawie Antropocen Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki realizował program lekcji szkolnych poświęcony planecie, architekturze i ekologii. Dla najmłodszych przygotowaliśmy śledztwo w sprawie podejrzanej działalności człowieka w ramach lekcji Co kamień wie o Ziemi?, a dla troszkę starszych zajęcia o tym Jak zadbać o wspólny dom?. Grupy młodzieży uczestniczą w warsztatach problemowych w trakcie których wcielają się w różne postaci, rozwiązują miejskie problemy i podejmują decyzję o przyszłości przestrzeni. To wszystko pod szyldem lekcji Miasto-gąbka. Drzewo i Miasto-gąbka. Rzeka. Warsztaty były realizowane w ramach programu towarzyszącego wystawie Antropocen prezentowanej w ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury w dniach 23.09-27.11.2022 roku.
Program edukacyjny Jak działa ulica? towarzyszył 14. edycji festiwalu Warszawa w Budowie organizowanego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Festiwalowa wystawa w 2022 roku nosiła tytuł Walka o ulice, dlatego propozycja zajęć dla grup szkolnych poświęcona była komunikacji w mieście. Podczas lekcji przyglądamy się przestrzeni miasta – sprawdzając kto i jak z niej korzysta. Najmłodsi zastanowią się nad tym, Co słychać na ulicy? oraz co to takiego Samochodoza. Starsze dzieci ze szkół podstawowych wezmą udział w Festiwalu Miejskich Potrzeb oraz w symulacji GPS, czyli gdzie Pieszy Spieszy. Na młodzież czekają zajęcia pod tytułem Automiasto!
Więcej o działaniach edukacyjnych związanych z wystawami i nie tylko możecie przeczytać w opisie MSN na mapie ADE.
Wrocław
Muzeum Architektury we Wrocławiu posiada bogatą ofertę zajęć warsztatowych dla grup szkolnych, z których można korzystać niezależnie od wystaw czasowych. Są to najróżniejsze ujęcia tematyczne, a w programie przeplatają się zagadnienia przestrzenne, konstrukcyjne, historyczne i antropologiczne. Aktualnie Dział Edukacji realizuje Laboratorium architektury w ramach którego również odbywają się zajęcia dla grup szkolnych. Długofalowy projekt polega na opracowaniu lekcji w trzech modułach edukacji wczesnoszkolnej: Architektura i zmysły (klasa 1), Jak działa architektura (klasa 2), Ja i architektura (klasa 3).
Cała Polska
Narodowe Centrum Kultury od wielu lat realizuje program Archi-przygody, skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jego celem jest kształtowanie wrażliwości dzieci na przestrzeń. Warsztaty bazują na sensorycznych i doświadczalnych metodach pracy, a ich mali uczestnicy mogą przekonać się empirycznie, jak ważna dla jakości naszego życia jest estetyka, harmonia oraz środowisko naturalne. Do każdej edycji projektu rekrutowane są zarówno szkoły, jak i osoby prowadzące warsztaty. Zgłaszający się edukatorzy/rki i architekci/tki po odbyciu szkolenia wyruszają do szkół w całej Polsce.
Zasięg ogólnopolski ma także Kształtowanie przestrzeni realizowane od 2013 roku przez Izbę Architektów RP oraz Fundację Promocji Architektury SARP. Zajęcia również odbywają się w szkołach, ale skierowane są młodzieży w wieku 12-19 lat. Dyskusje, prezentacje i ćwiczenia warsztatowe pomagają uczniom i uczennicom odkryć wartości otoczenia. Program zawiera zarówno perspektywę historyczną, jak i odnosi się do teraźniejszości i przyszłości, kładąc nacisk na tożsamość kulturową i lokalne tradycje. Wizytujący szkołę architektki/ci i edukatorki/rzy budują przekonanie młodych osób o tym, że każda z nich ma wpływ na jakość przestrzeni.
Opracowanie: Katarzyna Witt