Nowoczesne formy partycypacji powstały w odpowiedzi na potrzebę uwzględnienia interesów jednostki i społeczności w działaniach władz (rozumianych tu jako administracja publiczna). Dzięki prowadzeniu dialogu podczas podejmowania decyzji władze mogą działać skuteczniej i sprawniej, budując kapitał społeczny i podnosząc poziom zaufania obywateli. Z kolei osoby biorące udział w procesach partycypacyjnych zaspakajają potrzebę współdecydowania o dotyczących ich sprawach: mają realny wpływ na otaczającą ich rzeczywistość.
Podczas tworzenia dokumentów strategicznych w Polsce wymagane jest zaangażowanie społeczeństwa zarówno na poziomie krajowym i regionalnym, jak też lokalnym. Partycypacja zapobiega negatywnym skutkom centralizacji władzy.
Wyróżniamy trzy stopnie zaangażowania obywateli: informowanie, konsultacje społeczne i współdecydowanie/współpracę. Pierwszy z nich to forma partycypacji najczęściej praktykowana przez przedstawicieli administracji. Stanowi najprostszy oraz najtańszy sposób. Polega na zapewnieniu społeczeństwu obiektywnych informacji ułatwiających zrozumienie problemów.
Konsultacje społeczne to uzyskanie opinii i poznanie poglądów społeczeństwa. Najrzadziej praktykowane jest współdecydowanie, czyli angażowanie. Jest to proces najbardziej złożony i najtrudniejszy do przeprowadzenia.