Odpowiedzialność za prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminnym i największe kompetencje w zarządzaniu przestrzenią posiadają obecnie władze gminne. Oprócz tego poszczególne zadania określone w ustawie realizują również powiaty, związki metropolitarne, województwa oraz Rada Ministrów na szczeblu ogólnokrajowym. Na szczeblu gminnym ustawa reguluje sposób i proces sporządzania poszczególnych dokumentów planistycznych: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Pierwszy z tych dokumentów jest obligatoryjny dla każdej gminy, ale nie jest aktem prawa miejscowego. Ustawa określa m.in. wytyczne i założenia, które należy uwzględnić w studium, proces sporządzania studium i organy, które są zaangażowane w jego powstanie (np. organy uprawnione do opiniowania studium), oraz sposób uchwalenia studium. Drugi dokument, nazywany „planem miejscowym”, może być sporządzany dla całości lub części obszaru gminy, nie jest obligatoryjny, ale musi być zgodny ze studium. Jest to akt prawa miejscowego (art. 14, pkt 8). Ustawa o planowaniu określa sposób sporządzania planu miejscowego, w tym proces jego sporządzania oraz wszystkich uczestników na poszczególnych etapach przygotowywania zapisów planu miejscowego, którzy mogą składać uwagi i opinie dotyczące poszczególnych jego zapisów. Określony jest również sposób jego uchwalenia, zawartość dokumentu oraz sposób informowania o sporządzaniu i uchwaleniu plany w dostępie do informacji publicznej.
Planowanie przestrzenne w województwie według ustawy obliguje władze do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa, przeprowadzania analiz i studiów oraz opracowania koncepcji i programów, odnoszących się do obszarów i problemów zagospodarowania przestrzennego odpowiednio do potrzeb i celów podejmowanych w tym zakresie prac, a także do sporządzenia audytu krajobrazowego nie rzadziej niż raz na 20 lat (art. 38). Audyt krajobrazowy jest dokumentem, który określa zasoby i wartość krajobrazową terenów województwa, a także wskazuje granice parków (krajobrazowych, narodowych), rezerwatów, obszarów i obiektów chronionych według list UNESCO. Dokument wskazuje również zagrożenia oraz zawiera rekomendacje i wnioski dotyczące kształtowania i ochrony krajobrazu. Władze województwa sporządzają również plan zagospodarowania przestrzennego województwa, który ma na celu ustalenie strategii rozwoju województwa przy uwzględnieniu rekomendacji i wniosków zawartych w audycie krajobrazowym (art. 39, pkt 2).
Przepisy dotyczące planowania przestrzennego na poziomie krajowym zawarte są w Ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Natomiast ustawa o planowaniu mówi: „Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego koordynuje współpracę transgraniczną i przygraniczną w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego” (art. 46a).